دیدبان آزار

تجربه یک زن توریست از گزارش کردن آزار جنسی توسط یک راننده اسنپ

اگر از اسنپ استفاده می‌کنید مراقب باشید

دیده‌بان آزار: اینا جی، یک توریست در صفحه فیسبوک  see you in ]ran نوشته است: «خطاب به همه تک مسافران: لطفا اگر از اسنپ استفاده می‌کنید مراقب باشید. احتمالا اکثر کاربران اسنپ  احساس امنیت می‌کنند چون رانندگان ناشناس نیستند و مشخصات آنها قابل مشاهده است. چند روز پیش در کاشان اسنپ گرفتم و راننده به جای اینکه من را به هاستل بازگرداند، گفت می‌خواهد من را به خانه‌اش ببرد و با من رابطه جنسی برقرار کند. قبول نکرد برگردد و یا من را از ماشین پیاده کند. خوشبختانه توانستم با دوستانم تماس بگیرم و در نهایت هم از ماشین پیاده شدم. وقتی نقشه را نگاه کردم کاملا در یک نقطه دیگر از شهر بودیم. اتفاق مشابهی را یکی از دوستانم در اصفهان تجربه کرده است. لطفا همیشه نقشه را چک کنید و مطمئن شوید که راننده در مسیر درست حرکت می‌کند و اطمینان حاصل کنید که اگر اتفاقی بیفتد می‌توانید با کسی تماس بگیرید.»

اینا به دیده‌بان آزار می‌گوید که بلافاصله بعد از آنکه از ماشین پیاده شده با اسنپ تماس گرفته و حادثه را گزارش کرده است. آنها ابراز تاسف کرده‌اند و گفته‌اند که پیگیری می‌کنند. چند ساعت بعد که بر خودش مسلط و آرام‌تر شده دوباره تماس گرفته و واقعه را با جزئیات بیشتری شرح داده است. یک بار دیگر هم زمانی که از تجربه مشابه دوستش در اصفهان با خبر می‌شود تماس می‌گیرد و راننده را گزارش می‌کند. اینا می‌گوید حداقل انتظاری که داشته اخراج راننده بوده اما دیگر با او تماسی گرفته نشده و خبر جدیدی به او داده نشده است. به پلیس هم گزارشی نداده است. می‌گوید: «از مسافران دیگر داستان‌های ترسناکی شنیده بودم و به همین دلیل به پلیس گزارش نکردم. یکی از دوستانم تعریف می‌کرد که یک راننده تاکسی به او فیلم پورن نشان داده است. او برای گزارش به پلیس مراجعه کرده و برخوردهای آزاردهنده‌ای دیده است.»

روی صفحه فیسبوک see you in Iran عده‌ زیادی از کاربران فیسبوک به کامنت اینا واکنش نشان داده‌اند. برخی ابراز تاسف و هم‌دردی کرده‌اند و از تجربه‌های مشابهی که داشته‌اند نوشته‌اند. عده‌ای هم او را به دروغ گفتن متهم کرده‎اند: «شما این خبر دروغ را باور می‌کنید؟ من دائما از اسنپ استفاده می‌کنم و هر بار که راننده مسیر عوض می‌کند با من تماس می‌گیرند و چک می‌کنند که به درخواست خودم بوده یا نه.» یک کاربر ایرانی نوشته است: « منم به خاطر اینکه همیشه قیافم به نظر آسیایی‌ها اروپایی میاد زیاد اذیت شدم. اما نه جنجال به پا کردم نه تقصیر گذاشتم رو مردی که خوب نه دنیا دیده است و نه با فرهنگ درست بزرگ شده. اون مرده احتمالا جواب مثبت گرفته از این زن‌ و به خودش اجازه داده این پیشنهاد رو بده. من می‌دونم یک مرد حق دست‌درازی و حتی به زبان آوردن این جمله خیلی زشت نیست ولی باید قبول کنیم همه تو یک فرهنگ باز و راحت و فرهنگی که طرف زن‌ها رو بگیره بزرگ نشدیم. حتی این خارجی‌ها. من بارها بهم توهین شده فقط واسه اینکه مقایسه شدم که خوب تو زن راحتی هستی ما فکر می‌کنیم این چیزها برات راحته. به نظرم نباید اینا رو اینجا بنویسن الکی ترس و وحشت و تنفر بوجود بیارن.» اینا با طعنه پاسخ داده: «ممنون که تایید کرده‌اید زنان اروپایی «سهل‌الوصول» هستند.»

ورونیکا یکی دیگر از کاربران غیرایرانی این اظهارنظرها را  نسبت به «زنان اروپایی» شدیدا توهین‌آمیز دانسته و نوشته که هیچ وقت به خودش اجازه نمی‌دهد که همه مردان ایرانی را حیوان و مریض جنسی بخواند همان‌طور که هرگز نباید گفت زنان اروپایی «راحت» هستند: «من هم در جاهای دیگری جز ایران چنین تجربه‌هایی داشته‌ام. زنان باید از یکدیگر حمایت کنند چون این آزارها در هر کشوری اتفاق می‌افتد. من باور دارم زنان مست و های هم باشند معنی‌اش این نیست که به برقراری رابطه جنسی رضایت داده‌اند.» اینا هم نوشته که اظهارنظرهای این‌چنینی از جمله دلایلی است که باعث می‌شود افراد آزرادیده بترسند سکوت خود را بشکنند. آنها می‌ترسند مقصر انگاشته شوند و یا کسی باورشان نکند. دست و پنجه نرم کردن با تجربه آزار جنسی به اندازه کافی طاقت‌فرسا هست و نباید به چنین وضعیتی دامن زد. هر کسی هر باید حق داشته باشد هر کاری می‌خواهد بکند، از هر جنسیتی و در هر نقطه‌ای از دنیا، بدون آنکه در خطر آزار جنسی قرار بگیرد. تا زمانی که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که نه گفتن به عنوان عدم رضایت جدی گرفته نمی‌شود، باید حرف بزنیم. تا دیگران آگاهی پیدا کنند و در موقعیت‌های مشابه بتوانند از خود دفاع کنند و مرتکبین هم بدانند افراد آزاردیده ساکت نخواهند ماند. امیدوارم در هر جای دنیا که هستید، امن باشید.»

منبع تصویر: روشنک روزبهانی

مطالب مرتبط