دیدبان آزار

چرا دانشگاه‌ها باید متخصصانی برای بررسی آزار جنسی استخدام کنند؟

دانشجویان کمبریج خواهان تسهیل اثبات جرائم جنسی شدند

آتنا شهبازی: در سال ۲۰۱۷ دانشگاه کمبریج پس از دریافت ۱۷۳ گزارش ناشناس در رابطه با آزار و اذیت جنسی، اعلام کرد مسائل مربوط به سوءاستفاده جنسی مشکل جدی این دانشگاه هستند. از ماه مه ۲۰۱۷، فرم آنلاینی در اختیار دانشجویان و کارکنان این دانشگاه قرار گرفت و آن‌ها در طول ۹ ماه شروع به گزارش دادن آزار و اذیت جنسی کردند.

 

اعتراض دانشجویان به قوانین دانشگاه

دانشگاه کمبریج در آن زمان از قانونی به نام «استاندارد کیفری اثبات فراتر از شک و تردید» استفاده می‌کرد که در این شرایط آزاردیده باید برای اثبات ادعای خود مدارکی ارائه دهد و دادگاه صرفا با شک و تردید پیش نمی‌رود.

پس از این داستان، بیش از ۸۰۰ دانشجو نامه‌ای به معاون رئیس دانشگاه نوشتند و خواهان تغییر سیاست و رویکرد دانشگاه نسبت به معضل آزار جنسی شدند و گفتند در حال حاضر سیستم کنونی به طور جدی مانع پا پیش گذاشتن قربانیان تجاوز جنسی می‌شود.  به اعتقاد دانشجویان تصمیم‌گیری باید بر اساس میزان احتمالات باشد. آنها همچنین معتقد بودند که بار اثبات[1] در دادگاه‌های جنایی استفاده می‌شود نه مدنی. 

 

دلیل اعتراض دانشجویان چیست؟

در نامه‌‌ای با امضای بیش از ۸۰۰ دانشجو از کمپین زنان به پروفسور استفان تپ، معاون رئیس دانشگاه آمده است که دانشگاه کمبریج یک دادگاه کیفری نیست و نباید چنین رفتاری داشته باشد. مجازات‌هایی که ممکن است از سوی دانشگاه بر یک دانشجو اعمال شود، هیچ تاثیری بر سابقه کیفری یا وضعیت آن‌ها در برابر قانون ندارد. جدا از این رویکردهای انضباطی نه تنها قدیمی و غیرقابل دسترس هستند، بلکه کاملا با تعهدات دانشگاه هم در تضاد است.

دانشجویان اعتقاد داشتند که «تایید کردن استاندارد کیفری اثبات» عملا موجب عقب‌نشینی بازماندگان و قربانیان آزار و اذیت جنسی و تجاوز می‌شود اما تغییر سیستم انضباطی به قربانیان تجاوز جنسی اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد‌. آن‌ها می‌گویند اثبات موارد تجاوز جنسی به وسیله استاندارد کیفری اثبات فراتر از شک ‌‌و تردید، استرس زیادی به شاکیان پرونده وارد می‌کند.

این نامه طیف وسیعی از سطوح اثبات برای موارد آزار و اذیت جنسی در سراسر دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا را دربرمی‌گیرد و می‌گوید که تقریبا تمام سازمان‌های حرفه‌ای از جمله شورای عمومی پزشکی و هیئت نظارت بر استانداردهای کانون وکلا از درصد احتمالات به عنوان استانداردهای خود در پرونده‌های آزار و اذیت جنسی استفاده می‌کنند.

 

واکنش دانشگاه چه بود؟

دانشگاه کمبریج بررسی‌ در مورد تغییرات احتمالی در پروسه‌های انضباطی انجام داده است که گفته می‌شود برای مدتی مورد بررسی قرار نگرفته است. این‌ بررسی‌ها شامل جدا کردن پرونده‌های انضباطی مربوط به دانشجویان و دانشجویان سابق از موارد مرتبط با کارکنان بوده است.

اواسط اردیبهشت اعلام شد که قرار است علاوه بر مشاوره در تغییر بار اثبات، برخی از زبان‌های قانونی که منجر به بررسی پرونده‌ها در یک محیط مدنی به جای محیط جرمی می‌شوند، حذف شوند.

 

دانشگاه‌ها باید متخصصانی برای بررسی آزار جنسی استخدام کنند

طبق گزارشی که توسط آموزش عالی انگلستان تنظیم شده است، دانشگاه‌ها باید کارکنانی متخصص برای بررسی جرائم نفرت‌محور و آزار جنسی علیه دانشجویان استخدام کنند. موسسات هم موظف به ارائه چنین گزارشات و برگزاری جلساتی برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد همراه با آموزش‌های متداول برای دانشجویان و کارکنان در جهت پیشگیری شدند.

این طرح توسط موسسه آموزشی هسلینگتون ارائه شد و هدف از طراحی آن مبارزه با جرائم نفرت‌محور و آزارواذیت جنسی در ۸۴ کالج و دانشگاه است. ارزیابی‌ها از موسسات می‌خواهد تا در زمینه تامین امنیت دانشجویان در محیط دانشگاه فعال‌تر باشند. بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌ها کارهای زیادی برای پیگیری اتفاقات خارج از برنامه درسی نمی‌کنند. این در حالی است که دانشجویان سیاه پوست و اقلیت‌های مختلف  اعتماد به نفس کمتری نسبت به دانشجویان سفیدپوست در ارائه شکایات دارند.

اداره مستقل آموزش عالی در انگلستان ( اُ اف اس ) گفته است که مقابله با جرائم نفرت‌محور و آزارجنسی باید هر روز انجام شود. با توجه به شواهد اخیر که نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از دانشجویان آزارواذیت جنسی را تجربه می‌کنند، بسیاری از دانشگاه‌های انگلستان کارمند متخصصی برای رسیدگی به جرائم نفرت‌محور و آرارواذیت جنسی ندارند.

یوونه هاوکینز، مدیر تجربیات دانشجویان در اُ اف اس اظهار داشت: «دانشجویان باید بتوانند بر مطالعات خود تمرکز کنند وبدون ترس از آزارواذیت جنسی و تجاوز از تجربه تحصیلات عالی خود لذت ببرند. آمارهای تکان‌دهنده نشان می‌دهد در حالی که بسیاری از دانشجویان تجربیات مثبت از تحصیلات عالی دارند، بقیه آزارواذیت جنسی را تجربه می‌کنند و این موضوع غیرقابل قبول است.»

 

 


[1] بار اثبات در حقوق، به وظیفه یکی از طرفین دعوی یا شکایت دردادگاه‌های دادگستری مبنی بر اثبات مدعای خود یا ارائه شواهد کافی برای آن اطلاق می‌شود.

منبع تصویر: Foreign Policy

مطالب مرتبط