دیدبان آزار

اجرای قانون آزار و اذیت جنسی زنان در اماکن عمومی بلژیک

نماینده پارلمان بلژیک: آزار و اذیت جنسی نوعی تروریسم علیه زنان است

دوشنبه گذشته پارلمان فدرال بلژیک با رای اکثریت نمایندگان تصمیم گرفت قانون آزار و اذیت جنسی زنان در اماکن عمومی را اجرا کند. فاطوماتا سیدیبه، نماینده فعلی پارلمان بلژیک، پنج سال پیش به همراه دو نفر دیگر از همکارانش قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن آزارگران جنسی در اماکن عمومی مورد تنبیه و مجازات قرار می‌گیرند. با گذشت پنج سال از تصویب این قانون او به یورونیوز می‌گوید: «همچنان آزار جنسی زنان در اماکن عمومی در بالاترین حد خود قراردارد. محاکمه عوامل آزارجنسی کاملا ناشدنی بوده چرا که ثابت کردن آن برای زنان امری تقریبا غیرممکن است.»

فاطوماتا سیدیبه به یورونیوز می‌گوید: «قانون جدید هیچ گاه عملی نشد چرا که برای اجرایی شدن آن نیاز به پلیس ویژه برای این کار است. همچنین نیاز به شاهدی وجود دارد که حاضر باشد به دادگاه بیاید و نیاز به قربانیانی هست که حاضر باشند با وجود تمام مشکلات و پیچیدگی روند دادگاهی شکایت کنند.»
او می گوید در پنج سال اخیر تنها سه زن توانسته‌اند ادعای آزار جنسی در اماکن عمومی بلژیک را به دادگاه بکشانند. فاطوماتا سیدیبه، معتقد است پنج سال پیش تحت فشار سازمان های حامی حقوق زنان این قانون به تصویب رسید اما امروز به نظر می رسد دیگر توان اجرایی شدن آن وجود ندارد.

او به یورونیوز می‌گوید: «برخی از این زنان طبق آمار به دلیل آزار و اذیت‌هایی که می‌بینند ترجیح می‌دهند از راه های دیگری به جز وسائل نقلیه عمومی استفاده کنند و یا اینکه سعی می‌کنند کمتر بیرون بروند و این موضوع هم می‌تواند روی استقلال اقتصادی زنان تاثیر منفی داشته باشد.» به عقیده او باید برای آزار و اذیت جنسی علیه زنان اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد چرا که زنان اولین قربانیان " تروریسم جنسی چه از نوع فیزیکی و چه از نوع زبانی" هستند. آزار و اذیت هرروزه زنان نوعی از «تروریسم» است.

او می‌گوید: «باید در اماکن خلوت تعداد نیروهای پلیس و آنهایی که در برقراری نظم عمومی همکاری می کنند بیشتر شود اما همانطور که شاهد هستیم پس از عملیات تروریستی بروکسل تعداد ماموران پلیس و نیروهای ویژه پررنگ شد اما برای زنان هیچ‌گاه دولت حاضر نشده است چنین کاری بکند.» او در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای مبارزه با آزار می‌گوید: «جداسازی زنان و مردان نمی تواند راه حل ما باشد چرا که با جداسازی زنان و مردان صورت مساله را پاک می کنیم و راه حلی برای آن نمی‌یابیم. هم‌زمان با این کار به شخصیت مردان جامعه توهین می‌شود چرا که بخش کوچکی از مردان در زمره عاملان اذیت و آزار جنسی هستند.»

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط