دیدبان آزار

استرالیا برای زنان چقدر خطرناک است؟

 اخیرا استرالیایی‌ها از کشته شدن زنی در ملبورن که قدم‌زنان به سمت خانه خود می‌رفت بسیار شوکه شدند. مرگ یک دانشجوی عرب-اسرائیلی به نام «آیهوا مااسارو» ۲۱ ساله موجب شکل‌گیری اعتراضات و بحث‌های تازه‌ای در زمینه خشونت علیه زنان در استرالیا شده است.

طبق گفته‌ خانواده او، آیهوا معتقد بود که استرالیا «امن‌تر» از مکان‌های دیگر است و به همین دلیل او تصمیم گرفت انتقالی بگیرد و در این کشور به دانشگاه برود. قتل او به دنبال چندین قتل دیگر در سال‌های اخیر خشم افکار عمومی را به دنبال داشته است.  

 

آمارها چه می‌گویند؟

براساس یافته‌های اداره آمار استرالیا، تقریبا از هر ۳ زن استرالیایی، یکی از آن‌ها خشونت فیزیکی را تجربه می‌کند و از هر ۵ زن، یکی از آن‌‌ها خشونت جنسی را متحمل می‌شود. این آمارها در زنان بومی و ساکنان تورس استریت بالاتر است. آمارها نشان می‌دهد که تقریبا از هر ۱۰ زن، یکی از آن‌ها خشونت توسط یک غریبه را تجربه می‌کند. خشونت خانگی اما شایع‌تر است. به طور میانگین، در هر هفته یک زن توسط شریک فعلی یا سابقش به قتل می‌رسد.

پروفسور «روث فیلیپس»، کارشناس مسائل اجتماعی از دانشگاه سیدنی می‌گوید: «خشونت علیه زنان در افراطی‌ترین حالت به قتل آن‌ها ختم می‌شود؛ اما موضوع شایع‌تر این است که زنان به صورت فیزیکی و احساسی در خانه‌های خود آسیب می‌بینند.» این استاد دانشگاه معتقد است که این یک مشکل جدی است که از روابط نابرابر قدرت در فرهنگ استرالیایی نشات می‌گیرد.

 

در سال‌های اخیر چه اتفاقی رخ داده است؟

سال گذشته با قتل اوریدیس دیکسون، یک کمدین در بخش‌ دیگری از ملبورن، نگرانی‌ها بالا گرفت و موضوع در سطح ملی به بحث گذاشته شد. تنها چند ماه بعد، در ماه اکتبر ۱۱ زن دیگر در اطراف استرالیا به صورت خشونت‌آمیز به قتل رسیدند. پروفسور «کلسی هگارتی»، محقق خشونت علیه زنان از دانشگاه ملبورن می‌گوید: «گاهی ‌اوقات خشونت علیه زنان به این شکل انبوه و عیان رخ می‌دهد و به ما نسبت به این معضل هشدار می‌دهد. اما اپیدمی آزار و خشونت همیشه همراه ما است.»

تجاوز به «جیل میگر»، یک زن ایرلندی و قتل او در سال ۲۰۱۲ در ملبورن هم توجه زیادی را به خود جلب کرد. این موضوع منجر به راهپیمایی‌های عمومی و محدودیت‌هایی برای عفو مشروط مجرمین جنسی شد. مرگ آیهوا مااسارو بار دیگر موجب تشدید نگرانی‌ها شده است. کاربری در توئیتر نوشته است: «تمامی این زنان در موقعیت‌های مختلفی کشته شده‌اند و تنها وجه اشتراک آنها زن بودن است. امنیت یک حق است. میدانیم که نمی‌شود تضمین کرد اما معنی‌اش این نیست که نباید برایش مبارزه کنیم.» کاربر دیگری می‌گوید: «در ملبورن همه از مرگ آیهوا صحبت می‌کنند. با این ناامیدی که هیچ کاری برای امن بودن نمی‌شود انجام داد.»

 

استرالیا در مقایسه با سایر کشورها چه وضعیتی دارد؟

سازمان ملل گفته است که خشونت علیه زنان در استرالیا «بسیار شایع» است؛ اما کارشناسان معتقدند که این موضوع در میان جوامع توسعه‌یافته کمتر است. خشونت خانگی که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان عامل اصلی خشونت علیه زنان در سطح جهانی توصیف شده است، در کشورهای فقیر شایع‌تر است. به گفته سازمان ملل متحد، زنان در آفریقا و آمریکا بیشتر از اقیانوسیه توسط شریک زندگی خود کشته می‌شوند. بر اساس تحقیقات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، استرالیا در میان کشورهای جی ۲۰ رتبه هشتم را برای خشونت خانگی به خود اختصاص داده است. اگرچه اطلاعات مربوط به ۵ کشور موجود نیست.

 

چه باید کرد؟

دولت استرالیا در سال ۲۰۱۲، یک سیاست ضدخشونت، برنامه‌ای ملی برای کاهش خشونت علیه زنان و کودکان تدوین و ارائه کرد. با این حال پروفسور فیلیپس معتقد است که بسیاری از خدمات حیاتی مانند خانه‌های امن برای زنان از آن زمان پیشرفت و توسعه‌ای نداشته است. این پروفسور به بی‌بی‌سی گفت که شواهد کمی مبنی بر کاهش خشونت یا تقویت و افزایش امنیت زنان وجود دارد. کارشناسان خواستار تمرکز بیشتری برای تغییر رفتار عمومی نسبت به زنان شده‌اند. «کین جنکینز»، عضو کمیسیون مستقل تبعیض جنسیتی استرالیا به بی‌بی‌سی گفت: «ما تنها زمانی قادر خواهیم بود خشونت علیه زنان و کودکان را ریشه‌کن کنیم که زنان نه تنها ایمن، بلکه مورد احترام و برابر با مردان در زندگی خصوصی و عمومی باشند.»

 

نویسنده: فرانسس مائو

برگردان: آتنا شهبازی

منبع: BBC

مطالب مرتبط