دیدبان آزار

افسران پلیس زن در انگلیس از تجربه آزار جنسی می‌گویند

یک چهارم زنان پلیس مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند

تازه‌ترین گزارش گاردین براساس روایاتی از افسران زن پلیس انگلستان نشان‌دهنده شکافی عمیق میان نیروهای مرد و زن این سازمان بزرگ است. در طی شش سال گذشته بیش از چهارصدوپنجاه پرونده شکایت از آزار جنسی مربوط به نیروهای پلیس مرد توسط افسران زن ثبت و گزارش شده است.
یکی از این روایت‌ها مربوط به افسری است که خواسته نامش در این گزارش ذکر نشود: «در محل کار قبلی‌ام ناچار شدم رفتار یکی از همکارانم را گزارش بدهم، اما واکنش دیگر همکارانم اینقدر نامناسب بود که بارهای بعد از اعلام کردن مشکلم منصرف شدم. بار اول مربوط به وقتی بود که نیرویی تازه‌کار بودم و با یکی از همکارانم شیفت شب دونفره داشتیم. او به من دست می‌زد و در مورد بدنم اظهارنظر می‌کرد. وقتی این مشکل را با بازرس درمیان گذاشتم همکاران زن دیگری هم جلو آمدند و اعلام کردند که تجربه‌ای مشابه دارند. او کارش در آن شعبه را از دست داد، اما دوستان بانفوذی داشت که مرا مقصر جلوه دادند و گفتند بعد از این حرف اضافه نزنم.»
این افسر افزوده است: «هنگام شروع کارم در مرکزی دیگر نیز مدیری زن داشتیم که به من یادآوری کرد اگر همکاران مرد برایم مشکلی ایجاد کردند حتما به اطلاع کسی برسانم. این هشدار برای من خیلی عجیب بود، چون مساله سرکوب جنسیتی شاید در مشاغل دیگر امری عادی تلقی شود، اما ما پلیس هستیم! ما با جنایتکاران و افراد آسیب‌پذیر طرفیم، محافظت از انسان‌هاست که شغل ماست، نه ایجاد احساس ناامنی.»
بن پریستلی یک افسر ارشد نظارت بر پلیس انگلستان در این مورد اظهار داشته است: «چنین رفتارهایی هیچ جایی در فضای کاری امروز ندارند. هیچ‌کدام از افسران و مردم نباید از مواجهه با نیروی پلیس احساس ترس یا تحقیر کنند. گفتگو با هزار و هشتصد نیروی پلیس انگلیس، ولز و اسکاتلند نشان می‌دهد که نیمی از کارکنان زن پلیس روزانه با جوک‌های جنسی و نامناسب همکاران مردشان مواجه هستند و از هر پنج زن یک نفر از طرف همکارش ایمیل یا پیغامی به وضوح جنسی دریافت کرده است. یک چهارم زنان پلیس مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند و از هر دوازده افسر یک نفر آن‌ها پیشنهاد خدمات جنسی به ازای ارتقا شغلی دریافت کرده است.»
پروفسور جنیفر براون، متخصص جرم‌شناسی دانشگاه لندن، در این گزارش ذکر کرده است که تحقیقات نشان می‌دهند چنین مشکلاتی ریشه در عدم توازن جنسیتی در فضای کار دارند. برقراری امنیت، سیاست و نظامی‌گری کارهایی در تملک مردان بوده‌اند که افزایش حضور زنان در این حوزه‌ها احساس تجاوز به حریمی انحصاری را در آنان ایجاد کرده است.
براون می‌فزاید: «تمام مشکلات در نهاد پلیس به صورت داخلی حل می‌شوند، این ضعف مدیریتی باعث شده است نیروهای متعرض و مشکل‌دار قبل از کشیده شدن به دادگاه فرصت برای تغییر فضای کار و یا حتی استعفا داشته باشند و هیچ‌وقت یا عواقب قانونی عملکرد خود مواجه نشوند.»
اگر اقتضای شغلی مراقبت و محافظت از افراد است، استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای آن باید در بالاترین حد خود باشد، اما به نظر می‌رسد تا دستیابی به این استانداردها راه درازی در پیش است.

 

 

برگردان: زرین جوادی

منبع: گاردین

مطالب مرتبط