دیدبان آزار

فعالیت کنشگران لبنانی برای لغو ماده 522

لباس سفید تجاوز را نمی‌پوشاند


تا پیش از آگوست ۲۰۱۷، ماده ۵۲۲ قانون مجازات لبنان، متجاوزین را در صورتی که با قربانی ازدواج می‌کردند از مجازات معاف می‌کرد. در ماه دسامبر ۲۰۱۶، سازمان مردم‌نهاد لبنانی به نام ابعاد برای لغو این قانون ضد حقوق بشری کمپینی به راه انداخت. فعالیت‌های این کمپین شامل اعتراضات خیابانی، برگزاری کنسرت، استفاده از هشتگ #Undress522 در شبکه‌های اجتماعی و ... بود. 

این کمپین با شعار «لباس سفید تجاوز را پنهان نمی‌کند» شروع به کار کرد و لغو ماده ۵۲۲ تنها هدف آن نبود. سازمان ابعاد می‌خواست به جامعه لبنانی آموزش دهد که قربانیان تجاوز نباید احساس شرم کنند و باید سکوت خود را بشکنند. روز ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶، سازمان ابعاد یک راهپیمایی سازماندهی کرد و ده‌ها زن با تی‌شرت‌های سفیدی که روی آن‌ها هشتگ #Undress522 نوشته شده بود و جعبه‌های سفید بر سر به خیابان‌ها آمدند و در مسیری طولانی به اطلاع‌رسانی در زمینه ماده ۵۲۲ پرداختند.

روز ششم دسامبر ده‌ها فعال حقوق زنان به سازمان‌دهی ابعاد، به طور نمادین لباس عروس به تن کردند و با دستان و پاهای باندپیچی‌شده و خونین، در مقابل مجلس لبنان تجمع کردند. این زنان بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «تجاوز با لباس سفید پنهان نمی‌شود.» در ماه مارس ۲۰۱۷، هنرمند لبنانی ۳۱ لباس عروس کاغذی را به درختان نخل در بیروت آویزان کرد تا به مردم بگوید هرروزه زنان این کشور مورد تجاوز قرار می‌گیرند و وادار به ازدواج می‌شوند. در نهایت در آگوست ۲۰۱۷، تلاش‌های فعالان حقوق زنان در لبنان نتیجه داد و قانون لبنان اصلاح شد. عکس‌‌ها را ورق بزنید و تلاش‌های فمینیست‌های لبنانی را برای لغو این قانون غیرانسانی مشاهده کنید.