دیدبان آزار

پوسترهای خلاقانه برای مقابله با آزار جنسی در آمریکا

«قدمت را بردار»


«قدمت را بردار» کمپینی خلاقانه در آمریکا است که مردان و زنان را به مقابله با آزار جنسی تشویق می‌کند. با توجه به دشواری تشخیص مرز بین آزار و پیشنهاد رابطه جنسی، این پروژه بخشی از آموزش خود را معطوف به چگونگی درخواست و پیشنهاد رابطه در فضاهای عمومی مانند بار، رستوران یا محل کار ، به طوری که منجر به آزار فرد نشود، کرده است.
 کمپین «شاهد» اولین حرکتی بود که سال ۲۰۱۲ توسط این گروه معرفی و پوسترهای آن در سطح شهر و تبلیغات روزنامه‌ها و در شبکه‌های اجتماعی توزیع شد. محتوای پوسترها، با کلیشه‌ای مربوط به آزار جنسی شروع می‌شود. جمله‌ای که در آغاز به نظر می‌آید هدفی جز مقصر انگاشتن قربانی ندارد با فونت درشت نوشته شده. اما در انتهای جمله متوجه می‌شویم که در واقع صحبت از راهکار رها کردن آزاردیده از مخمصه است.

برای مثال روی یکی از پوسترها نوشته شده: «نمی‌توانم بگویم که زن چقدر دلش می‌خواست که با آن مرد باشد» اما با کمی دقت متوجه می‌شویم که اصل جمله این است: «نمی‌توانم بگویم که آن زن چقدر می‌خواست از دست مرد خلاص شود. برای همین دوستان مرد را مجبور کردیم که او را به خانه ببرند.» روی پوستر دیگر نوشته شده: «دختر را تنها دیدم، پس قدم برداشتم...» اما این پایان جمله نیست. با فونتی ریزتر در ادامه می‌خوانیم: «و به پسرانی که او را اذیت می‌کردند هشدار دادم و گفتم دارند از حد و مرز عبور می‌کنند».

هدف این پوسترها تشویق شاهدان موارد آزار جنسی به مداخله و حمایت از آزاردیده است. هم‌چنین به چالش کشیدن کلیشه‌هایی که آزار جنسی را عادی‌سازی و آزاردیده را مقصر و مستحق وضعیت رخ‌داده معرفی می‌کند. اعضای کمپین از شهروندان درباره اینکه بهترین شکل مقابله و پیشگیری از آزار جنسی چیست سوال‌هایی پرسیده و امروز مجموعه عکسی از مردم مونتانا و جواب‌هایشان به این سوال بر روی یک تخته وایت برد تهیه کرده‌اند. جواب‌هایی که به قول خودشان نمی‌توانند انتخاب کنند که کدام بهتر و مطمئن‌تر است.